De bedste penge, tømrermester Christian Buchwald har givet ud, er til et automatisk telefonsystem, som henviser opkald til svareren efter lukketid. Det har givet ham fritiden tilbage. Og han har lært sine egne begrænsninger at kende, fordi han yderst bevidst om, at hans trivsel som mester og ejerleder smitter af på både medarbejdere og kunder.
Af journalist Tina Juul Rasmussen
Som selvstændig tømrermester er 37-årige Christian Buchwald en enmandshær. For selvom han har to medarbejdere i marken, er han ene om ansvaret for alt fra indkøb af biler, materialer, værktøj, opgaveplanlægning, projektledelse, løn og regnskab, regler for sygdom, energiregler og dokumentationskrav, HR-arbejde, jura, sikkerhedskrav, markedsføring og tilbudsgivning. For blot at nævne nogle af opgaverne i virksomheden. Og foruden at han selv trækker i arbejdstøjet, når en kunde fx hyrer ham til at lægge et nyt tag.
- Min styrke er, at jeg har meget energi, et godt drive, og at jeg gør tingene fra hjertet. Jeg vil gerne komme til tiden, rydde op efter mig og levere et godt stykke fagligt håndværksarbejde. Men det betyder også, at når tingene af og til ikke går helt, som jeg synes, de skal, rumsterer det i hovedet på mig, siger Christian Buchwald og fortsætter:
- Men jeg har også lært efter fire-fem år som selvstændig at tage én ting ad gangen og ikke lade mig stresse af kunder, der ringer i dag og gerne vil have, at jeg kommer i morgen og går i gang med opgaven. På den måde prøver jeg at kontrollere arbejdsopgaverne og dermed også arbejdsbyrden, siger Christian Buchwald, der udover at være tømrermester også er familiefar med to drenge på hhv. 6 og 11 år.
”Jeg lægger vægt på, at vi skal have det godt og sjovt, når vi er på arbejde. Jeg ser mine medarbejdere som en anden familie, fordi vi bruger så meget tid sammen, så jeg bruger mange kræfter på at sørge for, at de og jeg har det godt”.
Kan ikke kontrollere alt
Han fremhæver, at erfaringerne som svend inden han blev selvstændig i forskellige større og mindre håndværksvirksomheder samt at have styret sin virksomhed igennem corona uden de store tab, har gjort ham mere robust.
- Jeg har prøvet lidt af hvert, haft mange medarbejdere og lærlinge igennem virksomheden og har nu valgt, at vi kun skal være tre. Det kan jeg bedre styre – for som ejerleder er det min opgave at fortælle folk, hvad de må og ikke må, og selvom jeg kan kontrollere meget, kan jeg ikke kontrollere alt. Og jeg lægger vægt på, at vi skal have det godt og sjovt, når vi er på arbejde. Jeg ser mine medarbejdere som en anden familie, fordi vi bruger så meget tid sammen, så jeg bruger mange kræfter på at sørge for, at de og jeg har det godt.
Men, erkender Christian Buchwald, det kan være svært at holde hovedet koldt og hjertet varmt, når samarbejdet med en kunde om en stor opgave ikke går som planlagt og koster både spildtid og penge. Når han oplever, at medvinden løjer af, bruger Christian Buchwald sit netværk til sparring og feedback.
- Jeg har to, som kender til mig, mit arbejde og min branche, og som kan coache mig og måske være lidt mere kontante, end jeg selv er. Uden dem havde jeg nok kastet håndklædet i ringen. Jeg bruger også min bedre halvdel, og jeg er bevidst om, at familien må lægge øre til meget. Derfor er det godt, at jeg også har nogle andre at tale med.
”Det er nogle af de bedste penge, jeg har brugt – at investere i et telefonsystem med svarer på, så jeg ikke får opkald uden for åbningstiden. Det har givet mig min fritid tilbage”.
God gavn af lederuddannelse
Christian Buchwald har også indset, at opgaven som personaleleder for medarbejderne ikke var noget, han fik med fra hverken teknisk skole eller sin læreplads. Så han har suppleret med en lederuddannelse for også at få værktøjer til den del af forretningen.
- Jeg er uddannet tømrer, ikke leder. Så selvom jeg synes, jeg kan meget, har jeg også mine begrænsninger, og man kan altid blive bedre. Derfor valgte jeg at tage den lederuddannelse, som jeg synes har åbnet nogle forståelser for, hvordan andre oplever verden og hører de budskaber, jeg kommer med som leder.
Hvilke knapper kan du dreje på, så du også selv trives som mester?
- At have gode medarbejdere, lave struktur og organisere arbejdet så godt som muligt og begrænse min tilgængelighed på telefon. Det er nogle af de bedste penge, jeg har brugt – at investere i et telefonsystem med svarer på, så jeg ikke får opkald uden for åbningstiden. Det har givet mig min fritid tilbage.
Min trivsel smitter
Hvilken betydning mener du, det har for dine medarbejdere og din virksomhed, at du selv trives?
- Det påvirker alle dem, jeg omgås i dagligdagen – inklusive familien derhjemme. Og kunderne mærker det også, når jeg er ude for at give tilbud eller se på et projekt. Så det har kæmpe betydning. Det smitter i den grad af på medarbejderne – der er stor forskel på at have en leder, der smiler og fyrer jokes af og så have en, der er sur og bitter. Selvfølgelig er der sorte dage, men man når langt, hvis man er afklaret med, at man har gode og dårlige dage og sager.
- Og jeg har også været kørt ned – givet for meget af mig selv til firmaet fremfor til familien. Men jeg har gjort op med mig selv, at der er nogle ting, jeg er hamrende god til, og andet skal jeg holde mig fra. Jeg har betalte nogle dyre lærepenge, men nu ved jeg, hvad jeg skal takke ja og nej til af opgave. Det kræver selverkendelse at lytte, når alarmklokkerne ringer.