I fire generationer har Peter Therkelsens familie ejet og drevet transportvirksomheden H. P. Therkelsen i Sønderjylland. Som CEO har Peter Therkelsen to ting for øje: At sætte det rigtige hold og sikre trivsel i hele organisationen – fordi det skaber arbejdsglæde og engagement – og derfor også god bundlinje.
Af journalist Tina Juul Rasmussen
Det lå ikke i kortene, at unge Peter Therkelsen en dag skulle overtage transportvirksomheden H. P. Therkelsen i Padborg, som i fire generationer havde været i familiens eje. Verden var stor og ventede kun på at blive erobret.
I dag er den 52-årige CEO blevet klogere.
- Jeg fandt jo ud af, at Sønderjylland også er et fantastisk sted, så da jeg også havde fået kone og børn og fik mulighed for at overtage virksomheden, sagde jeg ja, fortæller Peter Therkelsen, som i dag driver den sammen med sin storebror og to partnere.
Driften af den logistik-krævende transport af fødevarer er for længst overladt til andre i den 300 medarbejdere store virksomhed. Peter Therkelsens fokus er alene at udvikle forretningen strategisk.
- Min vigtigste ledelsesopgave er at sætte det rigtige hold og skabe god trivsel i hele fortagenet – skubbe tingene i den rigtige retning ved at tænke i bl.a. digitalisering og diversitet.
Måler på alles trivsel
Går man Peter Therkelsen lidt på klingen, er fokus på ledernes trivsel ikke en revolutionerende ny dagsorden i virksomheden.
- Vi har målt på vores trivsel i årevis – og også på ledernes, som ligger stabilt. Men derfor er god ledertrivsel stadig et vigtigt emne at sætte fokus, så stor cadeau til jer (indsatsen ’Styrk lederes trivsel og resultater’, red.) for at sætte den dagsorden. For hvis lederne ikke trives, kan de heller ikke skabe god trivsel hos medarbejderne, som så ikke kan skabe gode løsninger og levere god kundeservice. Det smitter af – i sidste ende også på bundlinjen. Og det fokus har jeg naturligvis også som CEO.
Ny energi til lederes trivsel
Derfor ser han frem til at komme i gang med at arbejde med det digitale værktøj ’Styrk ledertrivsel i hele virksomheden’ (værktøj 3, red.), som Peter Therkelsen har stiftet bekendtskab med gennem Dansk Industri, der er partner i indsatsen.
Det er godt, at vi med et værktøj kan få endnu mere fokus på den direkte ledertrivsel, få den italesat.
- Jeg har altid arbejdet for og troet på, at lederne er så trygge ved at være hos os, at hvis vi har et problem, så fortæller de mig eller deres egen nærmeste leder om det. Men der er selvfølgelig altid nogle, som ikke gør det. Her tænker jeg, at vi med værktøjet får et nyt skud energi til at tage den bold op igen. For selvom vi har måltavler i hele virksomheden, hvor der står ’trivsel’ på, kan vi jo altid blive bedre.
Peter Therkelsen forventer, at arbejdet med værktøjet og det direkte fokus på at styrke ledernes trivsel i hele virksomheden vil styrke den i forvejen gode tryghed og fortrolighed i ledergruppen.
- Jeg håber at kunne skabe en endnu stærkere bevidsthed, og her har det stor betydning, at værktøjet er let at gå til med en model og nogle spørgsmål, som vi ikke har i vores eget måleværktøj.
Bevidst adfærd smitter
Hvordan holder du fokus på din egen trivsel som leder?
- Som ung arbejdede jeg solen sort. I dag er jeg meget bevidst om at få min søvn, få rørt mig hver dag, ikke sidde i møder i ti timer i streg, spise sundt og godt osv. Fordi jeg har planer om at blive i hvert fald 70 og også gerne 80 år gammel. Når det er sagt, er jeg helt klar over, at mit arbejde også er mentalt meget krævende. Så hvis jeg er meget presset, går jeg en lang tur i naturen uden noget i ørerne, tager en tur på spinningcyklen eller i romaskinen. Og jeg tjekker ikke mails i ferierne og efter kl. 17-18 til hverdag – medmindre det er noget meget akut, ligesom jeg har slået notifikationerne på min telefon fra. Den kultur ønsker jeg at skabe for mine medarbejdere – så jeg håber da, at den smitter.
Smiler i telefonen
For Peter Therkelsen er ikke et sekund i tvivl om, at en god virksomhedskultur er en stor konkurrencefordel.
- Hvordan vi er som ”HPT’ere”, har betydning for den tilgang, vi har til vores kunder. Det hører vi ofte, når vi er ude ved kunderne – at det er en fornøjelse at tale med vores medarbejdere. De bliver mødt med smil i telefonen. Det dyrker jeg meget. For hvis ikke det enkelte menneske gør en forskel i vores arbejde, kunne vi lige så godt lade en algoritme løse de fleste opgaver. Og så kunne alle jo bedrive den forretning, vi gør. Men det er ikke det, vi vil.
Derfor lægger han også stor vægt på, at han i det daglige arbejde har direkte adgang til 160 af virksomhedens medarbejdere, som fysisk er on location i Padborg.
- Det er nedarvede værdier fra min far og farfar. Men samtidig har vi med mig som CEO været på en ledelseskulturel rejse fra kontrol til frihed under ansvar. Det er meget mere min profil. Og derfor betyder alles trivsel meget for mig.