Trivselsmålinger, individuelle udviklingsplaner ogmentorordninger er nogle af de greb, virksomheden Carglass benytter for at sikre god ledertrivsel. Administrerende direktør Carina Bukkehave er selvbevidst om, hvilket humør og energi hun udstråler. Fordi både god og dårligtrivsel smitter, og det starter hos topledelsen.
Af journalist Tina Juul Rasmussen
- Ledere, der trives, skaber bedre resultater og er med til at fastholde de gode medarbejdere, som så skaber gode resultater. Det er med til sikre at en god forretning. Og det starter med mig som direktør.
Sådan siger Carina Bukkehave, administrerende direktør siden 2012 i virksomheden Carglass, der har specialiseret sig i at reparere og udskifte bil. Carglass har mere end 270 ansatte og værksteder i hele landet.
Af samme grund er Carina Bukkehave meget bevidst om, hvad hun udstråler, når hun møder på kontoret om morgenen.
- Det betyder meget, hvordan jeg er, når jeg kommer på arbejde – at jeg trives og er rolig. Hvis jeg kommer stresset ind og kun har fokus på vores KPI’er, sætter jeg også den stemning i virksomheden. Både god og dårlig trivsel smitter.
Not one size fits all
For hende er ledernes trivsel ikke et nyt fokuspunkt. I Carglass måler man på trivsel hos både ledere og medarbejdere, så det forbliver top of mind. Der er individuelle udviklingsplaner for alle ledere og en opmærksomhed på, hvad de har brug for i deres forskellige livsfaser, fortæller Carina Bukkehave.
- Nogle ledere har brug for en coach i en periode, andre træning. Ikke one size fits all. Det skal man være lydhør overfor.
Carglass tilbyder også mentorordninger, hvor ledere på kryds og tværs sparre med hinanden for at sikre, at man ikke kun taler med dem, man kender og er vant til.
- Det skaber en anden kommunikation og er også et rum, hvor der er plads til at tale om trivsel.
Især har mellemlederne med mange medarbejdere brug for det, for de arbejder virkelig hårdt, siger Carina Bukkehave.
Sørg for at sætte trivsel på agendaen
Hvad angår hendes egen trivsel som topleder, motiveres hun allermest af, at medarbejderne trives, fordi hun ved, at det skaber en god arbejdsplads og er godt for forretningen.
- Men jeg har også brug for at have tid udenfor arbejde. Jeg vandrer og spiller golf. Det er godt for mig at være i naturen.
Har du et godt råd til andre om, hvordan de kan gribe lederes trivsel an?
- Først og fremmest skal man jo sørge for, at det er på agendaen – at det overhovedet er noget, man taler om. Men også: Mål det, så I ved, hvor I står, og lav individuelle planer for lederne. Og sørg altid for, at det er okay, at folk kommer og siger, hvad de har brug for. Vis, at der er plads til det. Det skaber en kultur om, at det er i orden at kunne tale om sin trivsel. At sikre god trivsel handler først og fremmest om at støtte folk i det, de har brug for.
Og – tilføjer Carina Bukkehave:
- Om ikke andet, så gør det, fordi det er godt for forretningen. Hvis du ikke har glade ledere, smitter det medarbejdere og går ud over din bundlinje.