I en multinational virksomhed ser man mest kollegaerne på en skærm, og her kan det være svært at aflæse, hvordan man har det. Det er lettere og mere indarbejdet at spørge til resultater og performance, erfarer Kenneth Pedersen, marketingdirektør i virksomheden Kensington.
Af journalist Tina Juul Rasmussen
Hvordan kan I bedst styrke lederes trivsel hos jer i hverdagen?
- En af de ting, vi kan gøre bedst, er jo faktisk at have nogle rammer for forventningsafstemningen, som vi også har talt om på konferencen. For trivsel er jo vitterlig et vigtigt et vigtigt emne for os, og jeg ville da lyve, hvis jeg sagde, at vi ikke er afhængig af de af de resultater vi laver. Så selvfølgelig har det noget at sige.
Men – erkender Kenneth Pedersen, det kan godt knibe med at få spurgt ind til trivslen i hverdagen. Især når man som ham i en multinational virksomhed har sine kollegaer spredt over hele kloden og kontakten ofte er digital.
- Meget af den kommunikation, vi har, foregår digitalt på Teams, hvor der er mange på kaldet, så man ser ikke kropreaktioner og body language. Så det er helt klart noget af det, vi bør gøre bedre.
- Vi er nok ikke så dygtige til at spørge ind i det daglige. Vi har det meget med at sige ’preview’, ’review’ – hvordan går det med vores resultater og med målene for det kvartal osv. Så man brude måske nogle gange lige stoppe lidt op og reflektere og måske trække en til side lidt off the record’ og spørge: ”hvordan går det egentligt?”.
Trivsel og perfomance hænger sammen
Kenneth Pedersen anerkender, at performance og bundlinje fylder meget i virksomheden, men også, at performance og trivsel hænger tæt sammen.
- Vi er en meget performanceafhængig virksomhed, hvor det handler om bundlinjen og resultater. Vi sætter nogle mål, og ofte bliver det opgjort, om har vi nået de resultater. Og nogle gange kan der jo godt være nogle eksterne faktorer, som gør, at man ikke performer.
For, konstaterer han, trivsel har jo indflydelse på, om et menneske kan performe eller ej.
- Og her skal vi nok være dygtigere til ikke kun at forholde os til de enkelte mål og punkter. Det er faktisk det, jeg har taget med mig fra den første session (på konferencen, red.).
Interviewet med Kenneth Pedersen blev gennemført på konferencen ’Styrk lederes trivsel og resultater’, maj 2025.