Styrk lederes trivsel og resultater er et partnerskab mellem Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Heiberg – ledelse, læring og analyse i 2022-23. 

Projektet blev drevet af Finansforbundet v. Karsten Bøjesen, FA v. Morten Bundgaard samt Heiberg v. Jan Heiberg Johansen (projektleder). Projektgruppen bestod ud over Jan Heiberg af Martin Dohn, Tina Juul Rasmussen og Christine Bårris.
’Styrk lederes trivsel og resultater’ er et projekt, som har fokus på ledere i den finansielle sektor. De oplever med egne ord ofte at stå alene i et betydeligt krydspres mellem opgaver, krav og forventninger fra ledere og chefer over dem, medarbejdere i frontlinjen og kunder udenfor organisationen.

De savner viden om samt værktøjer og handlekraft til at øge deres egen og andre lederes trivsel. Og ledere, der ikke trives, påvirker både medarbejdernes trivsel og virksomhedens resultater.

Formålet med projektet er derfor at udvikle og formidle viden og værktøjer, der løfter lederes trivsel og resultater. Det kan du læse meget mere om her på siden ligesom du kan møde ledere, som fortæller om deres egen trivsel, og hvad der kan påvirke den.

Projektets problemstilling

Ledere i den finansielle sektor oplever med egne ord ofte at stå alene i et betydeligt krydspres

De savner:

  • Viden om lederes trivsel

  • Værktøjer til at øge lederes trivsel

  • Handlekraft til at arbejde med lederes trivsel

Det er en risiko for lederne selv og deres organisationer. Det påvirker også medarbejdernes trivsel.

Nye ledelses- og arbejdsformer påvirker nogle af de faktorer, der kan være med til at gøre krydspresset konstruktivt som social støtte, indflydelse og autonomi, psykologisk tryghed og tillid, behov for restitution og refleksion.

Formål med projekt

Lederes trivsel er derfor at videreudvikle og formidle viden og værktøjer, der løfter lederes trivsel og resultater i en kontekst med nye ledelses- og arbejdsformer efter nedlukningerne.

Projektet sætter fokus på:

  1. lederes psykiske arbejdsmiljø – et vigtigt, men mindre belyst område indenfor mental sundhed.

  2. nye ledelses- og arbejdsformer som følge af coronakrisen, der påvirker lederes trivsel og resultater

  3. udvikle og teste digitale værktøjer til at fremme trivsel hos ledere

  4. anvende inddragende metoder, som er inspireret af læringsorienterede, agile tilgange.

Målgruppe

  • Den primære målgruppe er ledere i den finansielle sektor med særligt fokus på ledere af medarbejdere og deres nærmeste ledere og chefer.

  • Medarbejderrepræsentanter i den finansielle sektor er sekundær målgruppe.

  • Øvrige medarbejdere i den finansielle sektor er en indirekte målgruppe via forventede afledte positive effekter for resten af arbejdspladsen.

Projektets forventede resultater på lang sigt

Det er de forventede resultater af projektet på lang sigt:

  • at der via forankring af projektet i de deltagende organisationer er sket en spredning af viden og værktøjer fra projektet

  • at en større del af målgruppen af ledere i den finansielle sektor derved har fået kendskab og adgang til viden og værktøjer fra projektet og derigennem har:

    • Øget deres viden om trivsel

    • Øget deres trivsel

    • Øget deres adgang til handlemuligheder for at styrke sin trivsel

  • at øget viden, trivsel og handlemuligheder hos målgruppen har haft en positiv afsmittende effekt på trivsel og mental sundhed på de deltagende lederes arbejdspladser.

Projektets aktiviteter

Udvikling og formidling af viden og værktøjer til at styrke lederes trivsel i den finansielle sektor:

Der er seks faser i projektet og et for-projekt, hvor der bliver indsamlet data til anvendelse i projektet. Det sker ved at:

  • forberede projektet (fase 1),

  • opdatere eksisterende viden og tre værktøjer på baggrund af aktuelle indsigter om nye ledelses- og arbejdsformer (fase 2),

  • kvalificere, digitalisere og teste viden og værktøjer (fase 3),

  • gennemføre praksistest af viden og værktøjer (fase 4),

  • formidle viden og værktøjer på en inddragende og evaluerende konference (fase 5)

  • for derved at give ledere i målgruppen adgang til viden og værktøjer efter projektet via en hjemmeside og formidling (fase 6).

Projektets mål og delmål i projektperioden

Projektets delmål er at give adgang til og kendskab hos målgruppen til kvalificeret viden og værktøjer om at styrke lederes trivsel samt:

Fase 2: At udvikle tre værktøjer, der i høj grad er anvendelige, relevante og har fokus på ledelsesopgaven

Fase 4: At de tre værktøjer i en praksistest får en høj vurdering ift.

  • Øget viden om trivsel hos deltagerne i målgruppen

  • Øget trivsel hos deltagerne i målgruppen

  • Øget adgang til handlemuligheder hos deltagerne i målgruppen for at styrke sin trivsel

Fase 5: At mellem 100 og 150 ledere i målgruppen deltager i konferencen og anvender værktøjerne.

Fase 6: At mindst 300 ledere i målgruppen anvender viden og værktøjer via projektets hjemmeside i projektperioden.

Projektets forventede resultater på lang sigt

  • at der via forankring af projektet i de deltagende organisationer er sket en spredning af viden og værktøjer fra projektet

  • at en større del af målgruppen af ledere i den finansielle sektor derved har fået kendskab og adgang til viden og værktøjer fra projektet og derigennem har:

    • Øget deres viden om trivsel

    • Øget deres trivsel

    • Øget deres adgang til handlemuligheder for at styrke sin trivsel

  • at øget viden, trivsel og handlemuligheder hos målgruppen har haft en positiv afsmittende effekt på trivsel og mental sundhed på de deltagende lederes arbejdspladser