Vigtigt med fokus på lederes trivsel, også selvom der ikke er problemer

Jesper Mathiassen, afdelingsdirektør i Jyske Bank – Private Banking Syd

Jesper Mathiassen, afdelingsdirektør i Jyske Bank – Private Banking Syd

Når vi taler trivsel, handler det altid om, hvad vi kan gøre for medarbejderne. Men hvordan er det egentlig altid at være den, der skal lukke hullerne, spørger Jesper Mathiassen, afdelingsdirektør i Jyske Bank – Private Banking Syd. Han har med et positivt resultat testet et værktøj, som skal hjælpe ledergruppen som samlet enhed med at styrke samarbejdet og resultaterne, bl.a. ved at fokusere på deres trivsel.

Af journalist Tina Juul Rasmussen

- Vi fik en dialog, vi ellers ikke ville have haft. Uden værktøjet havde vi ikke sat systematisk fokus på ledernes trivsel. Det er vigtigt for, at vi kan lykkes godt – både for mine ledere og for egen trivsel som leder af lederne.

Det konkluderer Jesper Mathiassen, afdelingsdirektør i Jyske Bank – Private Banking Syd efter at have testet Værktøj 2 – et af tre værktøjer, som projekt ’Styrk lederes trivsel og resultater’ har udviklet. Værktøj 2 handler om at styrke samarbejdet og resultaterne i ledelsesgruppen, og Jesper Mathiassen, har sammen med sine kollegaer i ledergruppen gennemgået værktøjets 20 spørgsmål og havde en god dialog, fortæller han og fremhæver, at værktøjet er meget selvforklarende, og at det giver en god rammesætning, der får sat spot på udfordringerne.

Har brug for en ramme som guide

- Hvis vi bare tager dialogen uden en guidende ramme, får vi ikke peget på og holdt fast i problemerne. Så helt overordnet er det et godt værktøj. Der er mange gode spørgsmål, og vi havde nogle gode dialoger. Det gik måske næsten for nemt nogle steder. Vi var meget enige, der var ikke de store knaster. Men der blev sat fokus på, at ledertrivsel er vigtigt, siger Jesper Mathiassen og fortsætter:

- For når vi taler trivsel, handler det altid om, hvad vi kan gøre for medarbejderne. Men hvordan er det egentlig altid at være den, der skal lukke hullerne? Det fik os til at indkredse nogle områder, vi gerne vil arbejde videre med, fx at have mere styret fokus på bolden, vores mål, frem for at tale om tingene i øst og vest. Nu skal vi i fællesskab sætte en tydeligere dagsorden, når vi mødes.

Ledergruppen blev også enig om at begynde at sætte mere spot på trivsel, fortæller Jesper Mathiassen.

- Kan vi måske tage det ud af den vanlige trummerum? Jeg har nu booket nogle dage, hvor vi tager tid ud til at tale om de emner, vi har valgt som de vigtigste, og hvor vi vil forsøge at gøre noget anderledes. Det positive var, at vores ledere fik syn for sagen ift. at det er vigtigt at sætte fokus på lederes trivsel, også selvom der ikke er nogle problemer.

Ledere af ledere skal tale trivsel i eget rum

Tilbage står, at Jesper Mathiassen som leder af ledere også har brug for et rum, hvor han kan sætte særligt fokus på ledernes trivsel sammen med sine sideordnede lederkollegaer.

- Så det vil jeg tage op med min chef og opfordre til, at vi også bruger værktøjet i vores ledelsesgruppe.

Værktøj 2

Styrk ledelsesgruppen – sæt spot på jeres samarbejde og resultater

Du skal som leder af ledelsesgruppen sørge for, at I arbejder systematisk med jeres samarbejde og resultater. Lederne skal hver især tage fuldt ansvar for samarbejdet. Det er afgørende for jeres trivsel. Hjælp hinanden, del resurser og støt hinanden i svære sager.